Els Gegants nous de Palamós fan 50 anys

11/11/2024 Cultura - Jordi Rodríguez


Els gegants de Palamós, Pere El Gran i Constança de Sicília. (Foto: Ajuntament de Palamós).

Els gegants de Palamós, Pere El Gran i Constança de Sicília. (Foto: Ajuntament de Palamós).

La Colla Gegantera de Palamós organitza aquest diumenge que ve un acte de celebració de dues efemèrides. D'una banda, els 50 anys dels Gegants nous de Palamós i, de l'altra, el 30è aniversari de la proclamació de Palamós com a Ciutat Gegantera de Catalunya. El programa de les activitats commemoratives inclourà una plantada dels Gegants nous i vells, i una cercavila que s'acabarà amb una festa a la plaça de Catalunya.

Palamós ja ha tingut 3 parelles de gegants al llarg de la seva història. De la primera, els gegants antics, se sap que es van construir en un taller de Barcelona i que la seva primera imatge documentada data del 1887. Jordi Iglesias és col·laborador de la Colla Gegantera de Palamós i n'ha fet bona part del recull històric.



A Palamós hi ha Colla Gegantera, però, des de començaments dels anys 90 del segle XX. Els geganters mouen unes andròmines que fan 4 metres d'altura i que pesen uns 50 quilos. Malgrat tot, el president de la Colla, Rafel Puig, la tresorera, Marina Serpelloni, i Jordi Iglesias, asseguren que tothom pot ser capaç de fer-los ballar.



En el seu moment més àlgid, la Colla Gegantera de Palamós ha tingut uns 50 membres. Ara en són menys perquè costa trobar relleu.



Els gegants de Palamós han representat sempre el rei Pere El Gran i la seva esposa, Constança de Sicília. Després dels antics van venir els vells, l'any 1951, i els nous, al 1974. D'aquests ara se'n commemora el 50è aniversari. A la Biblioteca Municipal es poden veure els nous, i una reproducció dels vells. Dels nous també n'hi ha una reproducció, que són els que participen habitualment en les sortides. Aquest diumenge que ve, però, els protagonistes seran els que hi ha a la Biblioteca. Participaran a la cercavila commemorativa dels 50 anys dels gegants nous i dels 30 de Palamós Ciutat Gegantera, que començarà a les 11 del matí, davant l'Ajuntament. Anirà fins a la plaça de Catalunya, acompanyada de la cobla La Principal de Cassà, on es farà una gran festa popular.



Totes les notícies:

Fem servir cookies per a millorar els nostres serveis, cerques i informació mostrada. Si segueix navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Aquest missatge no es tornarà a mostrar.

Més informació...